Søk

Illustratør Julia Szulc lærer deg triksene for å skape dybde og struktur med blyant.

Naturen er for mange en uuttømmelig kilde til inspirasjon. Med sine utallige former og spennende strukturer i form av trebiter, sopp, blomster, fjær og dyr, er naturen en gullgruve for kunsten. Vil du lære deg hvordan du fanger mykheten i en rådyrpels eller strukturen i en sopp med blyanten din? Illustratør Julia Szulc viser frem sine utrolige illustrasjoner og forteller hvordan du skaper dybde og struktur.

Julia, hvor finner du inspirasjon?

Jeg henter veldig mye inspirasjon fra naturen. Jeg var ofte på ferie i de polske fjellene da jeg var barn, og det miljøet har påvirket min estetikk utrolig mye. Dyr er et favorittmotiv som jeg ofre kommer tilbake til i verkene mine. I tillegg samler jeg gjerne på ulike objekter fra naturen, som for eksempel trebiter, sopp, blomster og fjær som jeg deretter bruker på ulike måter i illustrasjonene mine. Jeg føler at det er noe veldig mystisk og vakkert i de strukturene og formene som naturen skaper selv.

Hvilke penner bruker du når du illustrerer?

Jeg tegner mest med en PILOT super grip 0,5 stiftpenn. Hånden kan venne seg til én type penn, og akkurat denne har jeg hatt i flere år nå. Når det kommer til mykhet, bruker jeg enten 2B- eller 4B-stift – jeg opplever at de er best å tegne med. Favorittmerket innen stifter er uten tvil Faber Castell. Tegner jeg med en vanlig blyant, kan jeg bruke enda mykere blyant, som 6B, men som stift opplever jeg at den mykhetsgraden brekker for lett.

Kan du beskrive arbeidsprosessen din?

Når jeg har bestemt meg for motiv, begynner jeg med å tegne konturene. Deretter tegner jeg først et tynt lag med blyant der de mørke partiene i bildet skal være. Etterpå legger jeg forsiktig lag på lag med blyant. Det er dette lagvise arbeidet som får fram dybden og følelsen i strukturen, de fine skiftningene i skyggene i objektet man tegner. Men, det kan være vanskelig å vite når man skal stoppe. Det er minst like viktig å ikke tegne over de lyseste partiene for mye, slik at man unngår å miste kontrasten og tegningen begynner å virke platt.

Hva har hjulpet deg i utviklingen din?

Det som har hjulpet meg i utviklingen min er at jeg er ganske sta når det kommer til tegning. Jeg kan bestemme meg for å tegne et objekt selv om jeg synes det er veldig vanskelig. Det er nettopp de gangene det blir vanskelig og man støter på problemer at man lærer seg nye løsninger og utvikler seg.

Øvrige tips

Et takknemlig verktøy for å skape myke overganger i skyggeleggingen er papirstumper. Jeg har dem i flere størrelser. De er veldig bra å bruke dersom man for eksempel tegner dyrepels, for å få en «fluffy» og myk struktur.

Julia Szulc
Foto: Fotografen som har tatt bildet av Julia i atelieret hennes heter Johan Sundell. De tre bildene lengst nede på siden heter «Fusion», og er et samarbeid med fotografen Isabell N Wedin for Ikea.
Logg inn

Choose your location