Søk

Bokformgiveren Lisa Benk forteller om kollasj, inspirasjon og om hvordan et bra bokomslag skal se ut

Lisa Benk jobber med bokformgivning og liker å jobbe med kollasj og håndskrevet typografi. Etter en utdanning innen grafisk design og kommunikasjon i Norrköping, flyttet Lisa til Stockholm og jobbet i bokforlag. I dag er hun frilanser på heltid. Følg med når Lisa beskriver mer om kollasj, hvordan hun jobber og hvor hun finner inspirasjon.

Hei, Lisa! Du har formgitt en rekke bokomslag. Hvordan skal et bra omslag se ut?

Jeg tror ikke det går å svare på! Et omslag skal lokke, men samtidig fortelle om innholdet. Et bra omslag trenger egentlig ikke alltid å være noen man synes er ”fint”. Det finnes jo visse sjangeromslag, for eksempel har krimromaner et bestemt uttrykk, eller feelgood-romaner, og selv om det ikke alltid er det som er mest estetisk tiltalende for deg, så vet du automatisk hva som er hva – og nettopp derfor er det jo et bra omslag.

Personlig liker jeg en blanding av illustrasjon og ganske stor typografi, ustrøket papir, gjerne friske farger, men ikke for skrikende. Jeg liker også når man føler at det er gjort gjennomtenkte valg av papir og innbinding. Samtidig skal et bokomslag helst fungere digitalt med kanskje bare et knøttlite frimerkebilde, så hele pakken er viktig!



Du har laget omslaget til Senseis portfölj av Hiromi Kawakami. Fortell hvordan du tenkte da du formga omslaget.

Dette er en stillferdig liten kjærlighetshistorie, og det trengtes et ganske avskallet omslag. Jeg ville fange inn noe litt skjørt og rørende, så det ble en ganske enkel, symmetrisk komposisjon. Jeg ville få inn en følelse av Japan uten å gjøre det for overtydelig, og den røde tråden er derfor inspirert av japanske tresnitt. Typesnittet har jeg tegnet for hånd på datamaskinen, litt rett og kantete, men likevel enkle strek, nå i ettertid tenker jeg at det er litt slik jeg oppfatter det japanske språket og skrifttegnene. Jeg har selv studert japansk, så dette er et bokomslag som står hjertet mitt nært.

Fortell litt om hva kollasj er og hvordan du arbeider med kollasj.

Kollasj er et bilde som er sammensatt av ulike typer gjenstander og materialer. Det kan være at man klipper ut deler av for eksempel fotografier og deretter setter disse sammen til et nytt bilde. Jeg bruker først og fremst overflater jeg finner, som jeg deretter klipper egne former av. Disse kan deretter bli en del av en illustrasjon, kanskje på et bokomslag. Jeg gjorde for eksempel et eget prosjekt med klipte skåler og krukker. Da satt jeg og bladde i aviser etter noe som kunne bli en fin ”glasur” og når jeg fant en, så klipte jeg ganske enkelt en liten krukke eller skål av det. Det kunne kanskje være en bitteliten del av et fotografi av en sofa eller en pusset vegg, men om man vet hva man leter etter, så kan man finne det litt overalt.

Hvordan skal man tenke rundt komposisjon av bilder?

Jeg forsøker å skape en slags balanse og harmoni. Det er vanskelig å gi tips til hvordan man gjør dette bra, for det handler ofte om en magefølelse. Det som kan hjelpe på veien, er å skrive ut det du gjør på datamaskinen, heng det på en vegg, og studer det litt på avstand. Da kan man ofte føle om layouten er litt tung i bunnen eller skjev på en av sidene. Det som er morsomt med bokformgivning, er at du alltid har både bilde og tekst som du skal forholde deg til, og balansere mot hverandre. Dersom all tekst er høyrestilt, kan det likevel balanseres gjennom at tyngdepunktet i illustrasjonen eller bildet ligger til venstre.

Dersom det er vanskelig å få magefølelsen, kan man alltid gå ut fra klassiske gridsystem, som ”the rule of thirds”, der du deler opp overflaten i tredeler både på høyde og lengde, og plasserer hovedobjektet der to linjer krysser hverandre.

Hvordan jobber du med tekst og komposisjon på et bokomslag?

Jeg er veldig glad i å håndtekste typografien på bokomslag. Jeg synes det gir et mer levende og mindre stivt uttrykk, og det er dessuten veldig beleilig for komposisjonen, ettersom du selv kan styre hvor store bokstavene er i forhold til hverandre og hvordan de ligger uten at man mister følelsen av at bokstavene henger sammen. Typografien blir liksom et bilde i seg selv! Dette er for eksempel fint dersom du skal lage en bokserie med flere omslag som skal henge sammen – men som kanskje har veldig ulik lengde på titlene. Da synes jeg det er enklere å løse den problematikken med å skrive for hånd, og gjøre teksten til en del av bildet i stedet for å benytte typesnitt i datamaskinen.

Hvor finner du inspirasjon?

Jeg scroller ganske mye på Pinterest, tar vare på alt mulig grafisk og går ofte tilbake og ser i mappene mine. Det er superkult å se hva andre bokformgivere gjør og gå rundt i en bokhandel og se på allerede formgitte bøker, bli inspirert av typografiske løsninger og materialvalg. Man lagrer liksom ideene i hodet og kan plukke fram og kombinere dem når det rette prosjektet dukker opp.

Jeg blir også inspirert av kunst av Paul Gaugain, Henri Matisse og Tove Jansson. Fargekombinasjoner er også ofte grunnlaget i det kreative. At man ser en fin fargeskala og deretter begynner man å eksperimentere med det. Og selvsagt blir jeg inspirert av selve boken! Historien og karakterene. Det er det som er så bra med nettopp bokformgivning, at man alltid har en tekst å lene seg på og at man ikke trenger å skape noe ut av intet.

Hvordan overfører du kollasjen til et ferdig bilde som skal trykkes på f.eks. et bokomslag?

Jeg klipper deler av farget papir, av aviser eller hva jeg har hjemme, enten analogt med saks eller direkte på datamaskinen med markeringsverktøyet i Photoshop. Er det analogt så skanner jeg det inn. Men alltid alle deler hver for seg! Og deretter setter jeg dem sammen på datamaskinen. Jeg vil ikke begrenses av at jeg limer fast noe som jeg ikke kan ta fra hverandre igjen. På datamaskinen er jeg fri til å endre og flytte, kanskje endre størrelse på visse deler og så videre. Noen ganger gjør jeg bildet klart i Photoshop og lagrer det med gjennomsiktig bakgrunn. Selve bokomslaget lager jeg alltid i Indesign, og det er her bilde og typografi møtes og finner sin respektive plass.

Når jeg håndtekster typografi gjør jeg det alltid i svart, gjerne med pensel og indian ink, eller en herlig tusjpenn, deretter skanner jeg det inn og pleier å bytte til filformatet bitmap. Da trenger jeg ikke frilegge og risikere at den håndskrevne følelsen forsvinner. Deretter kan jeg bytte farge på teksten i InDesign. Jeg har nesten aldri et ferdig bilde i hodet av hvordan noe skal bli, jeg prøver meg fram. Jeg har blitt trygg på at det som regel løser seg bare man jobber med det. Man flytter på ting og bytter farge til det stemmer. Noen ganger kan ting løsne over natten når man sover. Jeg tror det er viktig når man jobber med formgivning, at man lar ting hvile og ser på det igjen med friske øyne litt senere. Helt plutselig kan noe som kjentes uferdig i går kjennes perfekt i dag.

Flere av Lisas bokomslag og illustrasjoner finnes på lisabenk.se

Logg inn

Choose your location