Se hvordan illustratøren Karin Ohlsson (Bahkadisch) maler med Gansai Tambi.
Illustratøren Karin Ohlsson er en flittig bruker av akvarellmalingen Gansai Tambi fra Zig Kuretake. Vi har fått gleden av å følge henne steg for steg, hvordan hun skaper sin illustrasjon, fra skisse til ferdig motiv. Nedenfor forteller Karin i både bilde og tekst hvordan hennes prosess så ut og hvilke produkter hun brukte.
Til dette bildet laget jeg først en skisse. Vanligvis tegner jeg de svarte konturene mine direkte på akvarellpapiret, men noen ganger er det fint å ha en blyantskisse som underlag. Skissen lager jeg på et separat A4-papir. Deretter bruker jeg et lysbord for å overføre skissen til akvarellpapiret mitt. Grunnen til dette er at jeg ikke vil måtte viske bort blyantskissen når de svarte linjene er ferdige. Her har jeg brukt en Kuretake Bimoji Fude Brush i den nest minste størrelsen, samt en mangaka fineliner.
Når konturene mine er på plass, tar jeg frem min trekasse med akvareller fra Zig Kuretake. Jeg har brukt denne mye og har funnet mine favorittfarger som jeg oftest bruker. Siden det finnes 100 farger å velge mellom, pleier jeg ikke å blande fargene i fargekoppen min, men jeg bruker fargene som de er og lar dem blandes direkte på papiret i stedet. På bladene i dette bildet bruker jeg for eksempel Sap Green og Sap Green Deep. På sitronene har jeg brukt Cadmium Yellow og Aureolin. I mine første lag bruker jeg fargene "vått i vått". Det betyr at Sap Green ikke får tørke før jeg dutter i litt Sap Green Deep for å få ulike nyanser i det grønne. "Vått i vått" resulterer da i at fargene flyter inn i hverandre og danner en gradient fra den ene fargen til den andre.
Når mitt første lag med farge har tørket, liker jeg å legge på et nytt lag hvor jeg fokuserer på ulike detaljer. Jeg legger blant annet blå striper på vasen, mørkere partier på fjæren og grønne detaljer på bladet.
Når jeg er fornøyd med hvordan akvarellfargen ser ut, går jeg tilbake til min fineliner. For meg er dette nok den beste delen! Jeg legger til svarte detaljer oppå akvarellen. Når alle de små svarte strekene er på plass, er bildet ferdig!