Illustrering for betalende kunder
Isabel Leal Bergstrands karriere som illustratør skjøt fart etter at hun ble uteksaminert fra Beckmans designhøyskole. Hun har først og fremst tatt på seg oppdrag innen redaksjonell illustrasjon, men har også utført større veggmalerier og bokomslag. Hvordan får man egentlig sine første kunder som illustratør? Hvordan finner kundene deg, og hvordan er arbeidsprosessen fra briefing til leveranse av en ferdig kreasjon? Les om illustrativt arbeid som skal leveres raskt og med korte frister, men som Isabel fremfor alt beskriver som en utrolig morsom og utfordrende jobb.
Isabel, hvordan har den unike stilen din vokst frem?
Da jeg gikk på kunstskole tegnet jeg mye med blyant – relativt naturalistiske bilder. Jeg hadde et stort behov for å tegne, men fikk ingen glede av det. Derfor fant jeg ut at jeg måtte begynne å tegne på en annen måte. Jeg var litt engstelig for å bruke farger i bildene mine, men tvang meg selv til å begynne å tegne med tusjpenner. Jeg kjøpte en rimelig pakke i matbutikken og begynte å prøve meg frem. Jeg la merke til at jo mer farge jeg brukte, og jo friere jeg tillot meg selv å tegne, jo morsommere ble det. Samtidig ble det lettere å kunne visualisere og skildre ulike temaer som jeg tidligere hadde hatt problemer med. Jeg stod ikke lenger fast, og alt ble mer inspirerende.
Jeg finner inspirasjon i naturen – vegetasjon og organiske former, uvanlige fargekombinasjoner, mote og mennesker. Kunstnerne Nils von Dardell, Henri Matisses og Hilma af Klints har også inspirert meg, spesielt når det gjelder å våge å bruke farger.
Har du noen kunstneriske teknikker du foretrekker å jobbe med?
Jeg bruker helst tusjpenner når jeg jobber, og tegner stort sett for hånd. Av og til bearbeider jeg dessuten bildene litt i Photoshop til slutt. Jeg bruker flere ulike tusjpenner når jeg tegner, både rimelige penner og litt finere og dyrere varianter. Så lenge de gir det uttrykket jeg er ute etter og kommer i fine fargetoner, er jeg fornøyd. Jeg prøver å ikke skissere for mye, men heller tegne direkte på papiret slik at uttrykket blir mer spontant og lekent. Hvis jeg skal tegne i stor skala, bruker jeg som regel forskjellige Posca-tusjer, som er enkle og effektive å jobbe med.
Har du noe drømmeoppdrag?
Jeg synes alt i stor skala er morsomt. Jeg skulle gjerne laget et stort og flott veggmaleri, eller sett at bildene mine blir vevd til gardiner og tepper. I fremtiden vil jeg gjerne se illustrasjonene i andre materialer. Jeg skulle gjerne også jobbet mer med emballasje.
Hvordan fikk du dine første kunder som profesjonell kunstner?
Jeg fikk mine første betalende kunder da jeg gikk på Beckmans designhøyskole. Da tok kunder kontakt etter å ha sett arbeidet mitt på skolens hjemmeside. Etter at jeg hadde tatt eksamen begynte det å balle på seg, spesielt med prosjekter innen redaksjonell illustrasjon.
Hvordan finner kundene deg?
Det er så forskjellig. Jeg tror at mange finner meg gjennom tidligere jobber jeg har gjort. De ser en illustrasjon eller et maleri de liker, og kontakter meg. Jeg får også oppdrag gjennom mennesker jeg har jobbet med tidligere, som tipser om meg eller andre kunstnere, hvis de mener jeg passer til en bestemt jobb. Men jeg prøver også å sette av tid til å kontakte potensielle kunder selv nå og da. Det er svært mange talentfulle mennesker som jobber profesjonelt som illustratører, og konkurransen er stor. Jeg tør derfor ikke å ta sjansen på at en kunde skal finne meg gjennom for eksempel Instagram eller hjemmesiden min.
Hvordan er det når du treffer kunder i et første møte?
Jeg treffer faktisk nesten aldri kundene mine i møter. Kontakten er nesten utelukkende via e-post, telefon eller Zoom. Nå har jeg faktisk ingen møter, på grunn av Covid-19. Jeg får som regel en e-post eller en telefon fra en potensiell oppdragsgiver. Vi snakker om hva de vil ha, tidsplanen deres og forslag til honorar. Deretter sender de kanskje noe materiale, for eksempel tekster eller inspirasjonsbilder, og så setter jeg i gang. Ganske ofte er det raske oppdrag med relativt korte frister, noe som gjør det både morsomt og utfordrende.
Hvor fritt kunstnerisk spillerom får du vanligvis av kunder?
Det varierer fra jobb til jobb. Mange kunder har en klar idé om hva de vil ha lenge før de hyrer en illustratør. Hvis jeg jobber mot en tekst i en avis eller et bokomslag, må jeg jo forholde meg til det. Da kan jeg til og med få ganske mange retningslinjer. Av og til vil kunden at en illustrasjon eller et mønster skal gå sammen med en eksisterende profil, farge eller logo. Da er jo dette viktige aspekter jeg må tenke på. Jeg opplever likevel at mange av kundene som kontakter meg gir meg ganske frie tøyler. Jeg lagde nylig et omslag for Svensk Bokhandels vårkatalog for 2021, og der hadde jeg nesten hundre prosent fritt spillerom. Det var kjempegøy, men også utfordrende, fordi jeg da kunne gjøre hva som helst.
Hvordan er prosessen fra briefing til ferdig arbeid?
Normalt får jeg en e-post eller en telefon med forespørsel om et oppdrag. Deretter følger en briefing, og kanskje noen spørsmål frem og tilbake, av og til et møte. Deretter gjør jeg research. Hvis jeg for eksempel skal illustrere en avisartikkel, leser jeg artikkelen og litt ekstra om emnet. Etter researchen begynner jeg med å lage en grovskisse. Hvis det føles bra, lager jeg en litt mer detaljert skisse som jeg sender til kunden for godkjenning. Når kunden har godkjent skissen, begynner jeg å tegne bildet. Jeg bruker ganske lang tid på å velge ut og prøve meg frem til fargene jeg skal bruke i bildet. Jeg vurderer hvilke farger som passer bra sammen og hvilke som gir det riktige uttrykket. Jeg tegner ofte bildene i deler, som jeg deretter skanner inn og setter sammen digitalt. Deretter går jeg gjennom fargene i bildet en gang til, og kanskje forsterker eller toner noe ned digitalt. Arbeidet med å få de riktige fargene er virkelig ikke noe jeg vil stresse med. Deretter sender jeg bildet til kunden for godkjenning.
Når jeg for eksempel jobber med et stort veggmaleri er prosessen delvis lik, men med noen vesentlige forskjeller. Temaet er vanligvis friere, og da ser jeg kanskje mer på omgivelsene og det jeg føler mangler der. Kanskje finnes det et tema eller en rød tråd som kan passe – noe som kan løfte stedet. Deretter begynner jeg å skissere. Skissen må være mer detaljert før jeg kan begynne å male. Det må mer eller mindre være et ferdig bilde med forhåndsvalgte farger, ettersom fargene må avgjøres og kjøpes inn på forhånd. Deretter må skissen godkjennes av kunden. Etter at den er godkjent, kjøper jeg eller kunden inn fargene, og jeg begynner å jobbe med maleriet. Ofte skjer malingen utendørs, og tidsrammen er da vanligvis mer begrenset. Jeg må for eksempel beregne ekstra tid til dager med dårlig vær. Det er svært morsomt å male i stor skala, men det er også mer fysisk krevende.