Søk

21 tips for å tegne finere bokstaver

Bokstaver er min store lidenskap! Siden 2005 har jeg og Björn Berglund drevet Creative Studio med fokus på bokstaver, design av logotyper og det å få fram visuelle identiteter. Det fine med lettering eller bokstavillustrasjon/-tegning er at du ikke trenger fancy utstyr for å komme i gang. Du kommer langt med vanlig kopieringspapir, viskelær, valgfri penn og – kanskje det viktigste av alt – tålmodighet.

For meg er inspirasjon grunnmuren for å skape – det kan komme fra en sangtekst eller en bra film. Med ideen følger ofte en form for visuell bildeinnretning. For å komme i gang, pleier jeg å samle en gruppe passende inspirasjonsbilder, og deretter begynner jeg å skissere. Da glemmer jeg inspirasjonsbildene og skisserer fra eget hode. Det viktigste i starten er å finne en gjennomgående komposisjon. Det kan gjerne være råskisser. Bokstavene trenger ikke å være superfine, helheten er viktigere. Ofte skisserer jeg mye, for deretter å kalkere av de beste. Når jeg har fått en fungerende komposisjon og et fint, klart bilde av bokstavenes sluttresultat, pleier jeg å overføre skissen til datamaskinen for vektorisering. Dette gjør jeg ved å kalkere av skissen fra bunnen i Adobe Illustrator. I denne fasen blir feil synlige, og noen ganger skriver jeg derfor ut designet mitt og skisserer videre. Av og til tar jeg også skissene videre til Adobe Photoshop for å legge til teksturer, lyseffekter og lignende. Her kommer noen tips og triks du kan tenke på når du tegner bokstaver.


1.
– Du kan forsterke retningen i en illustrasjon ved å legge en horisontal linje under, som følger bokstavenes retning. Blyantpennen jeg bruker oftest er Graphgear 500 fra Pentel med en stifttykkelse på 0,3 mm.


2.
– Du kan gjenskape en følelse av ulike materialer i bokstavene dine. Her har jeg brukt Promarker-penner – jeg elsker disse.


3.
– Tenk på at bokstaver kan være mye mer enn tradisjonell skrivestil eller seriffer á la Times New Roman – den som leter skal finne! Og, hvis det blir feil, er det bare å viske det ut, jeg bruker Staedtler.

4.
– Det er spennende å eksperimentere med «swashes» og «flourishes» (i mangel på bra norske ord). Prøv å ikke gå helt bananas, og vær konsekvent med tykkelser og kurver.

5.
– Hvis du vil ha en mer analog følelse i designet ditt, kan du bruke stippling. Det betyr at du fyller ut tegningen din med små prikker. Min favorittpenn for stippling er Pigma Micron Fineliner, som regel 0,05 mm.

6.
– Disposisjonen er det viktigste i første trinn – etter at dette er på plass, kan du begynne å fylle på med detaljer. Bra skissepapir for meg er f.eks. Hahnemühles blokk, gjerne med spiralbinding.

7.
– Illustrasjon sammen med bokstaver kan bli veldig virkningsfullt. Her har jeg brukt Promarker-penner.

8.
– Lignende start og slutt på ord, linjer eller bokstaver gir harmoni.

9.
– I en kompleks tekst med mange ord og rader, kan du bruke linjer for å skape ro og struktur. Her har jeg brukt flere horisontale linjer!

10.
– Dekorelementer rundt bokstavene kan forsterke formen/komposisjonen.

11.
– For lettere å få samme størrelse på bokstaver når du «finskisserer», kan du bruke støttelinjer som tegnes med en enkel linjal.

12.
– Du kan benytte skygger og framhevinger for å skape en tredimensjonal følelse og utstråle volum og styrke.

13.
– Ligaturer, det vil si at man kobler sammen bokstaver, kan brukes for å få et unikt uttrykk.


14.
– Prøv å finne en bokstavstil og et uttrykk som passer med det du skal formidle.


15.
– Detaljer gir karakter. For eksempel kan seriffer, bokstavenes sko, gjøres litt annerledes for å skape en annen følelse.

16.
– Har du ordet «og» i teksten – prøv å bytte den ut med en ampersand – de er ofte veldig morsomme å tegne og kan varieres i det uendelige.


17.
– Når det er mulig, legg gjerne til finurlige, subtile påskeegg – en bølgende bunnlinje kan for eksempel symbolisere nærheten til havet.


18.
– Tekstur og struktur gir følelse. Her har penselstrøket fra en penselpenn blitt beholdt for å få fram en mer røff karakter. Min favoritt blant penselpenner er nok Prima MB Sakura.

19.
– En katt blant røyskattene. Av og til kan det være motiverende å blande inn små bokstaver blant store, eller motsatt. Regler er til for å brytes.


20.
– Prøv å tvinge bokstavene dine inn i en geometrisk form, det kan være veldig givende!


21.
– Lysbordet er din venn! Der kan du gjenskape den forrige skissen din og rette opp det du ikke er fornøyd med. Dersom du ikke har et slik bord, kan du bruke et vindu.
Logg inn

Choose your location